سلامت مو

از تولد تا مرگ تار مو، طول عمر مو چقدر است؟

از تولد تا مرگ تار مو، طول عمر مو چقدر است؟

از تولد تا مرگ تار مو، طول عمر مو چقدر است؟

تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که هر تار موی‌ انسان چقدر عمر می‌کند؟ طول عمر مو میزان معینی دارد و حتی اگر به بهترین شکل از آنها مراقبت کنید، باز هم همه آنها را برای همیشه بر روی سر خود نخواهید داشت! در این پست قصد داریم درباره این موضوع نکات جالبی را با هم مرور کنیم که دانستن آنها خالی از لطف نیست:

عمر طبیعی هر تار مو چقدر است؟

هر فرد بالغ به طور میانگین ۱٠٠،٠٠٠ الی ۱۵٠،٠٠٠ تار مو بر سر دارد و هر فرد روزانه بطور میانگین ۲۵ تا ۱٠٠ تار مو از این تعداد را از دست می‌دهد. اما این موهایی که مثل برگ خزان میریزند چند ساله هستند؟

جالب است بدانید که یک تار موی انسان بین ۳ تا ۷ سال عمر می‌کند، یعنی کهن سال ترین تار مویی که اکنون بر سر دارید هفت ساله است. موهای انسان ماهانه چیزی حدود ۱ الی ۱.۵ سانتی متر رشد می‌کنند و میزان این رشد معمولا تا ۱ متر است، البته که این میزان رشد طبیعی و غالب برای موهاست و ممکن است افراد زیادی را ببینید که موهای بلندتر از ۱ متر هم داشته باشند.

عوامل تاثیرگذار بر روی طول عمر مو:

رشد مو در مراحل گوناگونی انجام می‌شود و فولیکول مو همان فاکتوری است که در تمام این فرایند تاثیرگذار است، اما برای شناخت بهتر کارکرد فولیکول مو، بهتر است ابتدا با مراحل رشد مو آشنا شویم:

مراحل رشد مو
  • آناژن:

آناژن اولین مرحله رشد و تولد مو است که به عنوان فاز تکثیری یا رشد فعال فولیکول مو هم شناخته می‌شود. تا زمانی که رشد مو در این مرحله قرار دارد، ریشه مو به سرعت به قسمت‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود و حدودا هر ۲۸ روز یکبار یک سانتی متر رشد می‌کند. موهای سر انسان در این فاز از رشد، چیزی حدود ۲ تا ۷ سال عمر می‌کنند. البته ژنتیک عامل بسیار تاثیرگذاری در طول عمر مو است که از آن هم نباید غافل شد. به دلیل عوامل ژنتیکی این مدت زمان برای همه افراد یکسان نیست و ممکن است که یک سیگنال ناشناخته باعث خروج مو از فاز آناژن و ورود آن به فاز کاتاژن شود. مرحله آناژن در موهای سر معمولا ۶ سال طول می‌کشد و ۸۵ درصد موهای سر در این مرحله قرار دارند.

۲_مرحله کاتاژن

همانطور که گفتیم، تار مو به محض خارج شدن از فاز آناژن به مرحله کاتاژن که یک مرحله کوتاه است وارد می‌شود. رشد فعال مو با ورود به مرحله کاتاژن متوقف می‌شود یا اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم، در این مرحله بهره‌گیری از خون متوقف می‌شود و سلول‌های جدیدی برای به وجود آوردن تار موهای جدید شکل می‌گیرند. اگر به یک تار ریخته از موهای خود نگاه کنید یک گره سفید رنگ را در انتهای آن می‌بینید، این گره در مرحله کاتاژن شکل می‌گیرد. مرحله کاتاژن در موهای سر حدود ۱٠ روز طول می‌کشد و و فقط ۱ درصد موهای سر در این مرحله قرار دارند.

۳_مرحله تلوژن

تلوژن همان مرحله‌ای است که طول عمر موهای مُرده در آن به پایان می‌رسد و در نهایت به مرگ مو ختم می شود. این مرحله به عنوان مرحله فاز استراحت مو هم شناخته می‌شود و با ریختن موهای مرده در این مرحله، فاز آناژن کار خود را از اول شروع می‌کند. پس در نتیجه می‌توان گفت که ریزش روزانه ۵٠ الی ۱٠٠ تار مو در روز طبیعی است و نباید نگران آن باشید، چون این موها مرده هستند و با جدا شدن از پوست سر، جای خود را به رشد موهای تازه و جوان‌تر می‌دهند. مرحله تلوژن در موهای سر ۱۲ هفته طول می‌کشد و ۲۵ درصد موهای سر در این مرحله قرار دارند.

اینستاگرام دوک آرت

فروشگاه دوک آرت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *